Het casemanagement is stevig verankerd in de regio, maar sinds het afschaffen van het centraal aanmeldpunt in 2017 is de wachttijd opgelopen en de druk op de casemanagers toegenomen. In de regio zijn elf organisaties actief die casemanagement dementie aanbieden, met elk z’n eigen gewoonten en protocollen voor het uitvoeren ervan. Het uniformeren van de werkprocessen kan leiden tot effectiviteitswinst, die hard nodig is om het verwachte tekort aan casemanagers dementie op te vangen. De organisaties hebben een werkgroep gevormd en een projectplan geschreven om tot een uniforme werkwijze te komen. Dit plan is echter te omvangrijk om naast de reguliere werkzaamheden uit te voeren. Omdat zorgvuldige afstemming met landelijke ontwikkelingen en goede voorbeelden uit andere regio’s nodig is, is hiervoor een Maatwerktraject aangevraagd.
Toekomstbestendig casemanagement door eenduidige werkwijze (tijdsbesparing/efficiëntie/transparantie/kwaliteitsborging/kostenbesparing) en gelijke verwachtingen voor alle inwoners en netwerkpartners, ongeacht de organisatie van waaruit casemanagement wordt geboden. Tijdens het maatwerktraject tot juni 2026 voor twee of drie thema’s, maar met het oog op verdere uitwerking naar een uniforme werkwijze maakt het netwerk ook een procesbeschrijving/handboek voor het maken van deze afspraken.
Het traject is gestart in oktober 2025 en heeft een looptijd van 8 maanden.